Het eerste snellaadstation ter wereld
WattHub is ontstaan vanuit het project Dijkversterking Tiel-Waardenburg (uitgevoerd door bouwcombinatie Mekante Diek, bestaande uit Ploegam, Van Oord en Dura Vermeer) en in samenwerking met Betuwewind, een lokale energiecoöperatie in West-Betuwe. Wij realiseren dit snellaadplein voor vrachtwagens en bouwmaterieel dat wordt voorzien van lokaal opgewekte wind- en zonne-energie.
42 laadpunten
‘Op 11 januari zijn we begonnen met het project,’ vertelt Tom Beunk, uitvoerder bij Ploegam, ‘en halverwege mei zijn we klaar met onze werkzaamheden. Het laadterrein voorziet in 36 laadpunten voor accuboxen en vrachtwagens van Ploegam en Dura Vermeer. Daarnaast zijn er zes oplaadpunten voor de accuboxen van Van Oord, want zij gebruiken andere stekkers. De werkzaamheden lopen voorspoedig en alles loopt soepel. De opstalrechten voor het laadplein hebben we voor acht jaar gekregen, met een mogelijkheid tot verlenging van vijf jaar. Ook voor de periode hierna zijn er al mogelijke gebruikers van het snellaadplein.”
Een elektrisch tankstation
Werkvoorbereider Kevin van Dijk, Ploegam, omschrijft WattHub als een elektrisch tankstation. “Wij gebruiken voor het laadterrein de energie die de windmolen van Betuwse Wind opwekt. Als we alle laadpunten tegelijk willen benutten, hebben we zo’n 5 megawatt nodig. De drie windmolens wekken 10 megawatt op. Als de windmolens op ‘halve kracht’ draaien, leveren ze dat al. Ook ligt hiernaast een zonnepark met zo’n 24.000 zonnepanelen, dus energie hebben we genoeg. Als we echt een keer te weinig energie opwekken, hebben we voor de zekerheid een dalurenaansluiting voor ’s nachts op het stroomnet. Maar we gebruiken deze alleen als het echt niet anders kan en we verwachten dat we deze niet gebruiken.”
Vrijheid bij de uitvoering
Het WattHubplein wordt aangelegd door een klein en ervaren team. Vrachtwagenchauffeurs van Ploegam, stratenmakers en elektriciens zijn onderdeel van het team en collega’s van maatvoering droegen in de voorbereidingsfase hun steentje bij. Kraanmachinist Wilbert van Rossum, Ploegam, en Theo Peters van Peters GWW uit Groesbeek voeren het merendeel van de werkzaamheden uit. Zij ontgroeven zand en puin en realiseerden het straatwerk. Wilbert is blij met de vrijheid die hij krijgt bij de uitvoering. “Omdat Theo en ik dit echt met z’n tweeën oppakken, in overleg met Tom en Kevin, bepalen we samen hoe wij invulling geven aan het plan. De goede communicatie is een belangrijk onderdeel van het project en droeg zeker positief bij aan de werkzaamheden. Toen wij hier begonnen, was hier niets anders dan gras. En als je ziet wat wij in een korte tijd samen voor elkaar hebben gekregen, dan ben ik daar echt trots op. Ik waardeer de vrijheid die we krijgen bij deze opdracht. Het is mooi dat dit laadplein het resultaat daarvan is.”